Vf Moldoveanu

Balea Lac- Vf Moldoveanu – Valea Vistei Mari- Victoria

Weekend-ul 26-28 August 2011

In acest „jurnal”  nu o sa mentionez timpii alocati pentru strabaterea traseului, deoarece noi am reusit sa parcurgem distantele in aproximativ jumatate din timpii scrisi pe indicatoarele turistice. Nu va bazati si dumneavoastra pe acest lucru, deoarece conditia fizica poate sa difere!

Traseu detaliat : Balea Lactriunghi albastru (TA)– Lacul Capra-banda rosie (BR) [(pana pe VF Vistea Mare avem doar BR)]- Fereastra Zmeilor – La 3 pasi de moarte – Monumentul Nerlinger- VF Mircii- Iezerul Podul Giurgiu-Saua Podragu- Saua Ucei Mari- Saua Orzanelei – Vf Vistea Mare – punct rosu (PR) Vf Moldoveanu – retur VF Vistea Mare- Portita Vistei – triunghi rosu (TR) – Valea Vistei Mari – Refugiul alpin Vistea Mare ( realizat in 2010 ! ) – Orasul Victoria

Participanti :

  • Puscas Adrian
  • Savu Victor
  • Subsemnatul

Dimineata plecam in jurul orei 6: 40 din Sibiu spre Balea Lac unde ajungem pe la 8 fara cateva minute. Dupa rearanjarea rucsacilor si servirea micului dejun pentru Adi si Victor mai mult plecam din spatele Cabanei Balea pe traseul marcat cu triunghi albastru (TA).  Dupa urcarea de ~200 m dif. de nivel  ajungem in Saua Caprei (poza 1) de unde ne continuam traseul spre Lacul Capra pe banda rosie (BR). In apropierea lacului se afla monumentul alpinistilor decedati in anul 1963, in urma unei avalanse.(poza 2 – preluata de pe  http://michapopa.0fees.net/

Continuam drumul de pe TA pe BR

Monumentul de langa lacul Capra cu Vf. Museteica in fundal

Trecem de Lacul Capra si pastrand curba de nivel inaintam spre Fereastra Zmeilor (poza 3) si imediat ajungem spre locul numit „La 3 pasi de moarte” (poza 4) – portiune de coborare  abrupta asistata de lanturi, dar fara sa puna mari probleme.

Info:

Dupa Fereastra Zmeilor, avem posibilitatea sa ne retragem spre Cabana Podragu pe o ruta mai sigura daca intampinam vreme rea. Iesirea din creasta spre Cabana Podragu se face pe banda albastra (BA). Nu este o scurtatura spre cabana, dar este o ruta mult mai sigura.

Continuam pe curba de nivel unde la un moment dat dupa o scurta urcare dam de o portiune mica (~ 3 metrii ) dar foarte periculoasa daca este umed!. Poteca nu mai este din pamant, ci din stanca  ingusta iar sub noi o vale destul de abrupta. Pentru a evita aceasta portiune va puteti intoarce 10-20 m si sa gasiti poteca care se afla mai sus de aceasta portiune… cred ca este marcata si ea, apoi se revine pe poteca principala care continua cu o coborare.

Dupa ce trecem de aceasta portiune ne vedem ajunsi intr-o vale unde sfatul meu e sa faceti o pauza fara sa mancati 🙂 pentru ca urmeaza o urcare abrupta dar scurta  spre Monumentul Nerlinger (foto 5)

De la acest Monument, ridicat pentru a comemora moartea lui Richard Nerlinger si Herta Ruzicka, data accidentului 30 iunie 1934, continuam o urcare anevoioasa spre Vf Mircii unde apoi coboram pana la Lacul Podul Giurgiu unde gasim si un refugiu. 

Daca prindeti ceata cum am prins si noi veti vedea refugiul doar cand sunteti la cativa metrii de el si se afla pe poteca marcata si la 10 m de lac. Acest lac este destul de important deoarece este ultima sursa de apa de pe poteca.  (mai sunt si altele dar trebuie sa deviati destul de mult de pe poteca).

Info.

Izvorul lacului il gasiti in coada lacului pe partea cealalta cu refugiul (vis a vis)-(foto 6)

(Dupa cum am spus mai sus aici este ultima sursa de apa de pe poteca principala pana pe Vf Moldoveanu si dincolo de el pana in Portita vistei unde se coboara in Valea Rea unde gasim un Lac sau pe partea cealalta tot din Portita pe Valea Vistei Mari unde dam de teren plat ~ 2 ore jumate 3 ore de  coborare inspre Victoria.).

Refugiul Podul Giurgiu este un refugiu bun, dotat cu panou solar, deci ofera o lumina „de ambianta” in interiorul refugiului prin intermediul unui tub cu leduri (asemanator celor pt decoratiuni luminoase de craciun ). Este dotat cu 12 de locuri, paturi din cadru metalic si plasa de fier. A fost ridicat la data de 22.07.2011 si s-a continuat cu mici retusuri, dar din pacate majoritatea paturilor au plasa stramba si cu greu se poate dormi chiar si cu un izopren gros..  Noi 3 am dormit pe bucati de polistiren unite, ce erau deja in interiorul refugiului dar aceste bucati ajung maxim pentru 4 persoane. 

Noi am campat aici desi am ajuns foarte devreme. Am preferat sa campam in speranta ca a 2  a zi va fi fara ceata si ne vom bucura si de peisaje.

De aici traseul continua pe sub Vf Tarita  si putin sub creasta pe dupa Vf Podu Giurgiu ajungem in Saua Ucei Mari apoi continuam spre Saua Ucisoarei pana in Saua Orzanelei de unde incepe urcarea abrupta si anevoioasa pe Vf Vistea Mare, o urcare de 222 m diferenta de nivel.

Dupa aceasta urcare ajungem pe Vf Vistea Mare (foto 7 ) de unde continuam spre Vf Moldoveanu (foto 8)pe marcaj punct rosu (PR).

Dupa apropape o ora petrecuta pe Vf Vistea Mare ne-am apucat de fotografii dupa ce norii din vale s-au mai risipit. (foto 9,10-de unde am venit, 11)

 

Dupa o sesiune Foto si de bronzat, am plecat spre Valea Vistei Mari (foto 13) astfel: coborare pe banda rosie (BR) pana in Portita Vistei unde avem „intersectia” cu Valea Rea (avem sursa de apa), spre refugiul Portita Vistei (gasiti detalii pe google despre el) si drumul nostru spre casa Valea Vistei Mari, marcata cu triunghi rosu (TR).

Din Portita Vistei se poate vedea impunatorul Vf Vistea Mare (foto 14) si lunga coborare (plina de grogotis) (foto15 ) spre Refugiul alpin Vistea Mare (construit in 2010).

Odata ajunsi in Vale gasim in dreapta noastra surse de apa ce vin de pe versanti, dar nu ajung pana in albia raului decat dupa ce am coborat destul de mult, deci daca am ramas fara apa trebuie sa ne abatem putin de la poteca marcata.

Odata ajunsi pe portine mai plata scapam de grohotis si incepem sa inaintam mai rapid spre padure unde la primul palc de padure gasim si noul Refugiu Alpin Vistea Mare construit in 2010. (foto 16)

Info.

Refugiul este rotund, plasat langa sursa de apa si are loc pentru foc(foto 17). Este bine izolat, are un mic horn pentru aerisire si iluminare, usa cu zavor si cu posibilitatea de a desparti usa in doua : partea de jos inchisa iar cealalta jumatate deschisa. In refugiu incap ~15 persoane, priciuri suprapuse, cadru metalic cu placaj din lemn si podea de lemn cu placa metalica in zona circulata. Este un refugiu bine construit, solid si bine izolat. Acesta spre deosebire de refugiul Podul Giurgiu nu are panou electric. inauntru se afla o matura si un faras pe care recomand sa le folositi cand parasiti refugiul.

Noi am inoptat la refugiu desi am ajuns devreme si puteam sa ajungem in Victoria la o ora rezonabila. Am decis sa dormim aici pentru ca doar duminica venea masina dupa noi si am decis sa mai lenevim. (de la refugiu pana la asfalt -intersectia cu Vistisoara- cred ca 4 ore se fac, dar nu sunt sigur).

Traseul continua pe poteca usoara printre copaci, intalnim cateva poduri peste rau(foto 18) si intr-un final intram pe drum forestier, apoi printre vile si cabanele din Vistisoara (foto 19).

In continuare cateva poze aleatorii din tura…. din punctul nostru de vedere o tura mai mult decat reusita.

8 gânduri despre &8222;Vf Moldoveanu&8221;

  1. Foarte fain , eu caut rute usoarept. a planifica excursii pt acest an , in jurul sibiului ,( suntem brasoveni mutati decurand in sibiu) vreau sa caut rute de 1 , 2 ore pt inceput sa o obisnuiesc pe fata mea de7 ani. Poate aveti sfaturi pt noi
    Merci

  2. hey.eu tocmai m-am intors de pe Moldoveanu,traseu pe care l-am parcurs intr-o zi si voiam sa mentionez ca refugiul de la Podul Giurgiu e complet distrus,probabil de vreo avalansa

    1. Nu cred ca e distrus de avalansa…am fost si eu la Podragu(1-2 08.2012) si am poposit la fostul refugiu. Spun ca nu e distrus de avalansa in opinia mea pentru ca structura principala nu este deloc afectata, nici macar stramb nu este scheletul de metal principal.
      Multumesc pentru actualizarea informatiei…eu uitasem

    1. Plecare din Balea(exista hotel, refugiu Salvamont-cel nou si cel vechi)- Refugiu de sub Lacul Capra (pe drumul asfaltat)- refugiu sub Fereastra Zmeilor( unul nou si unul vechi) – Cabana Podragu – Refugiu Portita Vistei, la coborare de pe creasta pe valea Vistei mai ai un refugiu in padure (Refugiul alpin Valea Vistei);

      Refugiul Caltun cel nou 2014, Cabana Negoiu, Refugiul Scara, Cabana Barcaciu, Cabana Suru

Lasă un răspuns

