Intretinere Ski & Snowboard

Intretinerea skiurilor si a snowbordului 

Trebuie sa stim de la inceput ca intretinerea echipamentului de iarna poate prelungi semnificativ durata de viata a acestuia. Trebuie sa acordam o minima atentie echipamentului, de la curatirea de zapada atunci cand le depozitam, la stergerea apei / zapezii pentru prevenirea ruginirii canturilor, daca le transportam pe masina pe un sistem de transport ski trebuie sa le stergem de noroiul si apa cu sare care ar putea ajunge pe ele etc.

Ceruirea on season si offseason, ascutirea canturilor si repararea talpii sunt cele mai importante actiuni de protejare a acestora.

Ceruirea:

Trebuie sa stim ca in fiecare sezon minimum de ingrijire pe care un ski il necesita, consta in ceruirea lor la cald. Totodata la finalul sezonului de ski este recomandat sa le lasam cu un strat gros de ceara pentru a le proteja de rugina, praf si uscarea talpii offseason.

Ceruirea are ca principale roluri netezirea talpii si de a astupa zgarieturile mici si va mari durata de viata a schiurilor, prin faptul ca formeaza o pelicula protectoare impotriva zgaraieturilor de zapada si impotriva oxidarii de la razele ultraviolete ale soarelui.

Ceruirea este de 2 feluri: la cald ( on season si off season ) si ceruirea la rece (on season) – cu rezultate mai slabe.

La cald, caldura fierului de ceara, nu numai ca incalzeste ceara, dar deschide si porii talpii schiului, permitand mai buna absorbtie a cerii, astfel tratamentul va rezista mai mult. Atentie insa am citit recenzii unde in urma vizitelor la atelierele de reparatii aflate prin Mall-uri (magazine de produse sportive) unde angajatii nu au nicio pregatire/ experienta in realizarea service-ului) clientii au primit skiurile/snowboardul cu talpa arsa sau cu un strat gros de ceara in urma procesului de ceruire. In concluzie la ceruirea la cald excesul de ceara trebuie ras complet, ramanand doar ceara intrata in porii talpii. La final se face o lustruire.

Ceara ajuta foarte mult la ingrijirea schiurilor, nu pentru ca este mai alunecoasa, ci pentru ca impermeabilizeaza. Cand schiezi, frecarea talpii schiului pe zapada, produce un pelicula de apa care, practic, incetineste alunecarea. Stratul de ceara de pe talpa schiului sparge pelicula de apa pe care o transforma in mici globule de apa, care permite manevrarea schiurilor mult mai usor.

 

Ascutirea canturilor

Desi sunt din metal, canturile schiurilor pot fi zgariate si tocite foarte usor. Canturile se verifica trecand cu mana pe marginea schiului. Daca simti mici piedici la pipait, de-a lungul cantului, acestea necesita o debavurare/ pilire. Pilirea trebuie facuta cu mare grija, pentru ca, o ascutire prea puternica si la un unghi gresit poate strica modul de cantare/franare.

Atunci cand canturile se rotunjesc vom observa ca nu mai putem frana/ vira asa cum ne dorim. In acest caz avem nevoie de o ascutire a canturilor, preferabil sa tinem cont de stilul de ski pe care il adoptam.

Astfel avem posibilitatea de a ascuti canturile laterale la unghiuri de 90/89 / 88 / 87 / 86 grade iar cele de la baza la unghiuri de 0,5 / 1 grad, toate acestea efectuandu-se la masini automate (uzeaza mai repede skiul) sau manual cu pile speciale de cea mai buna calitate.

Repararea talpii

Intrucat zapada este tot mai putina de la an la an, iar majoritatea dintre noi nu schiaza numai pe zapada powder in afara pistelor, vor aparea zgarieturi pe talpa schiului, iar acestea trebuie sa fie reparate prin umplerea gaurilor cu Cofix ( P-tex). Acesta este un material care imita strucura talpii skiului. Daca zgarietura este profunda sau in zona canturilor acest material nu adera la metal si trebuie folosit un material intermediar ca baza numit Metal-grip ( acesta se topeste cu ciocanul de lipit- a nu se folosi pistol de Cofix)
Schiurile se mai pot strica si prin exfoliere, dezlipirea materialelor de la suprafata schiului.

Legaturile

Dupa fiecare tura de ski acestea trebuiesc curatate de zapada/ noroi si lasate pe pozitia deschis ( pregatite pt introducerea claparului). La inceputul fiecarui sezon este indicat sa verificati modul acestora de operare si sa la duceti la un atelier pentru reglat ( reglajul se face in functie de greutate/ stil de ski/ modelul legaturilor)

Claparii

Acestia trebuiesc uscati dupa fiecare tura si pastrati cu toate clapele inchise dupa ce in prealabil au fost asezate corect toate “straturile”. Trebuie verificat ca interiorul si talpicul sa nu aiba cute.

Have fun, ride safe & take care of your skis / snowboard

„Black Snow”-Ski Service / Snowboard service

10856125_909620439055736_1391558937_o

Am scris acest mic text pentru a veni in ajutorul celor care au nevoie de un un sfat sau service snowboard /service ski in Sibiu.

Atelier Ski-   http://blacksnowski.wix.com/service

 

De ce trebuie sa facem un service complet al skiurilor inainte de sezon si ce implica asta?

I. Skiuri noi

Pasul 1.

#. Atunci cand cumparam o pereche noua de skiuri putem sa ne lovim de problema lipirii zapezii de talpa skiurile. Acest fenomen nu se intampla la toate perechile de skiuri. Conteaza cum au fost tratate din fabrica, depozitate, temperatura aerului si structura zapezii. Ideal cand cumparam o pereche noua de skiuri este sa ii aplicam o “ceruire la cald” sau daca vrem sa nu investim atat de mult pot recomanda si o ceruire la rece.

#. De asemenea majoritatea skiurilor vin direct din fabrica cu un unghi de 90 °. Acest lucru este bun pentru skiorii ocazionali, care nu pun accent prea mult pe tehnica de carve sau nu practica freestyle-ul. Daca nivelul dvs de ski este unul mai performant, mai agresiv si doriti sa incercati tehnica de carve va recomand un unghi mai agresiv, care se poate face cu o pila speciala.

#. Montarea legaturilor daca este cazul. Se face cu un burgiu special. Ele trebuiesc centrate atat cu skiul cat si cu claparul viitorului skior. Regalarea lor se face in functie de greutatea skiorului cat si a stilului/ nivelului de ski. Legatura trebuie sa elibereze skiul din picior atunci cand se produc torsiuni sau presiuni exagerate (pentru a nu vatama ligamentele in cazul unei cazaturi), dar in acelasi timp trebuie sa nu elibereze skiul din picior la un viraj mai agresiv sau la o saritura peste un hop.

Pasul 2.

Pe durata sezonului de ski, in functie de cat de des folosim skiurile, a conditiilor de ski (zapada cu gheata, zapada apoasa, pietre, depozitare etc) trebuie regulat sa le ceruim, ascutim canturile si reparatii cu cofix/ metalgrip.

Talpa skiului daca nu a fost demult ceruita incepe sa capete o culoare mai albicioasa si devine mai aspra, ceea ce este un semn ca obligatoriu acestea necesita ceruire

Canturi strambe, ciobite, ruginite – semn ca trebuie slefuite, ascutite, debavurate ( se fac cu pile speciale si dispozitiv de reglare a unghiului)

Gauri in talpa – trebuiesc reparate cu cofix inainte ca baza skiului sa aiba de suferit( miezul se poate eroda, talpa se poate umfla, cantul poate iesi etc)

Legaturile trebuiesc verificate si reglate in permanenta (daca ti la sanatatea ta)

Pasul 3.

Depozitarea intre sezoane. Intre fiecare sezon este recomandat sa fie aplicat un strat gros de ceara pe talpa skiurilor inainte de depozitare, surplus care va fi indepartat inainte de prima tura la ski a sezonului urmator.

Depozitarea in timpul sezonului. este indicat sa nu se lase zapada/apa pe skiuri, iar daca le transportam sus pe masina este posibil ca skiurile sa se degradeze mai repede (sarea si substantele de deszapezire nu se impaca cu echipamentul de ski)

Cateva reparatii efectuate de mine:  CLICK

  • ceruire skiuri / snowboard
  • ascutire canturi ski/snowboard
  • reparatii talpa
  • exfolieri ski / snowboard

 

Contact Black Snow Repair Shop:

Telefon: 0747.321.852

Facebook:: www.facebook.com/BlackSnowService

Web: blacksnowski.wix.com/service

Lasă un comentariu